تبلیغات
مـــــدیـــــــــریت دولتـــــــــــــی - عواملی كه كارآفرینی را در كشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار می دهد؟؟

عواملی كه كارآفرینی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

در همهء كشورهای اروپایی مشتركند و این بستگی دارد به این كه آنان چگونه كارآفرینی را تشویق كنند.

آلمان

با این كه كارآفرینی در آمریكا و دیگر كشورهای مهاجرپذیر شكوفایی اقتصادی به وجود آورده، ولی فعالیت‌های كارآفرینانه در آلمان بسیار كم است.

 

دو پژوهشگر به نام‌های هارت و بوروآ طی سال ۱۹۹۹ در مطالعه‌ای دربارهء تفاوت‌های خوداشتغالان هندی و سیاهپوستان در بریتانیا دریافتند كه عوامل اجتماعی مرتبط با تشكیل خانواده دست كم به اندازهء ویژگی‌های فردی مهم هستند.بنابر این وضعیت تاهل در خوداشتغالی دو نقش متعارض بازی می‌كند. از یك طرف ازدواج ثبات می‌آورد و مشخص شده است كه مردان متاهل از طریق تقسیم كار و تولید خانوادگی بهره‌ورتر هستند. خود اشتغالی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افراد متاهل باشد زیرا كه می‌تواند سبب انعطاف‌پذیری در اختصاص وقت میان كار و خانواده شود. علاوه بر آن، مردان متاهل می‌توانند از حمایت همسرشان سود برده و روی كمك وی در كسب و كارشان حساب كنند. این مردان همچنین می‌توانند روی درآمد همسرشان نیز در صورتی كه شاغل باشد، حساب كنند. این موضوع در مورد مهاجران محتمل‌تر است. به عبارت دیگر، خوداشتغالی به عنوان كاری پرخطر به حساب می‌آید و مردان متاهل مهاجر ممكن نیست این گزینه را به ویژه هنگامی‌كه خانواده بر درآمد آنان متكی باشد انتخاب كنند.در آلمان نمونه‌هایی از همهء گروه‌های كاری (خود اشتغالان و حقوق‌بگیران) مورد مقایسه قرار گرفتند. در این مطالعه مشخص شد قسمت عمدهء مردان خود اشتغال، متاهل بودند. ترك‌ها بیش‌ترین سهم مردان متاهل را نسبت به دیگر مهاجران و آلمانی‌ها تشكیل می‌دادند.

همچنین درصد بیش‌تری از آلمانی‌های خود اشتغال نسبت به مردان حقوق‌بگیر، دارای فرزند كوچك بودند، در حالی كه میان مهاجران چنین تفاوتی وجود نداشت.اما در نهایت نتایج این مطالعه نشان داد كه در میان مردان آلمانی احتمال انتخاب خود اشتغالی با متاهل بودن كاهش می‌یابد. با كمال تعجب دریافته شد كه ازدواج عاملی منصرف‌كننده در كارآفرینی مردان آلمانی است. دلیل این امر این است كه با توجه به تئوری و نتایج تجربی در دیگر كشورها، زنان در صورت شاغل بودن در شغل‌های همسرشان به آنان كمك مالی می‌كنند و مردان به كمك مستقیم آنان در كسب و كار نیاز دارند، اما نتیجه برای آلمان ممكن است به دلیل ایدئولوژی سنتی كه مرد نان‌آور خانواده است، چنین نباشد. زنان آلمان غربی سنت طولانی ماندن در خانه و نگهداری كودكان و خانه را با خود دارند و به درآمدهای همسران خود برای تامین زندگی متكی هستند.
در نتیجهء خوداشتغالی كه می‌تواند كاری مخاطره‌آمیز باشد، گزینه‌ای بهینه برای انتخاب مردان آلمانی نمی‌شود.در عین حال مردان آلمانی خوداشتغال كه متاهل هستند ۲۱ درصد بیش از دیگر مردان درآمد دارند. به نظر می‌آید كه مدل نان‌آور خانوادهء آلمانی، به مردان اجازه می‌دهد كه بیش‌تر در كسب و كار خود متمركز شده برای موفقیت تلاش كنند.نكتهء دیگر در مورد كشور آلمان این است كه برای زندگی خانواده‌های پر جمعیت محله‌های خاصی وجود دارد كه همه گونه امكانات برای تفریح كودكان موجود است. علاوه بر این، تا حدود سنین ۱۲ سالگی به كودك اجازهء تماشای تلویزیون داده نمی‌شود در ازای آن بچه‌ها با حضور در كلاس‌های مختلف انواع مهارت‌ها را كسب می‌كنند. برای مثال یك دختر بچهء‌پنج ساله قادر به پخت شیرینی و حتی بافتنی است. این امر گویای این است كه آموزش مهارت‌های زندگی از سنین پایین اهمیت بسیاری دارد.

فرانسه

در خانوادهء فرانسوی نیز كودك از سنین بسیار پایین مثلا چهار سالگی با مفهوم پول در برابر كار آشنا می‌شود. خانواده به او می‌آموزد كه در برابر كارهای كوچكی كه در خانه برای كمك انجام می‌دهد می‌تواند پول دریافت كند. همین طور در خانوادهء فرانسوی به زمینهء علاقهء فرزند اهمیت بسیاری داده می‌شود و وی در مسیر علاقه‌اش تشویق می‌شود و اجازه پیدا می‌كند در جهت آن علاقه اطلاعات و مهارت‌های لازم را كسب كند و از این جهت مورد اعتراض والدین قرار نمی‌گیرد.

منبع : روزنامه سرمایه




طبقه بندی: مدیریت بر مبنای هدف و عملكرد،
برچسب ها: آلمان، فرانسه، اروپا، هند، سیاه،

تاریخ : 20 تیر 93 | 15:28 | نویسنده : شمسی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.