تبلیغات
مـــــدیـــــــــریت دولتـــــــــــــی - مقاله سكوت سازمانی، مفاهیم و علل

مقاله سكوت سازمانی، مفاهیم و علل 

از انجمن علوم مدیریت ایران را از اینجا  دانلود نمایید

 

چکیده
علیرغم اینکه ادبیات رایج در زمینه سازمان و مدیریت، بر توانمندسازی و ایجاد کانال¬های ارتباطات باز تاکید دارند، اما نتایج تحقیقات نشان می¬دهند بسیاری از کارکنان از این موضوع شکوه می¬کنند که سازمان¬های آنها از ارتباطات، تسهیم اطلاعات و دانش آشکار و پنهان حمایت نمی¬کنند و اینها همه می¬تواند دلیلی بر شکست اهداف و برنامه¬های مدیران در سازمان¬ها باشد. یکی از موانع مهم در موفقیت برنامه¬ها و اهداف سازمان، فقدان اطلاعات، فقدان اعتماد و فقدان آن¬چیزی است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهاده¬اند که عبارتست از خودداری از بیان ایده¬ها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازمانی. سکوت سازمانی پدیده¬ای رایج و شایع در اغلب سازمان¬ها می-باشد؛ اما با این حال تحقیقات چندان گسترده¬ای پیرامون آن صورت نگرفته است. این مقاله به¬دنبال آن است تا ضمن پرداختن به مفهوم پدیده سکوت و آوای سازمانی و مقایسه ¬آن¬دو با یکدیگر، انواع سکوت و انواع آوای سازمانی را تحلیل نموده، ابعاد فلسفی سکوت و چشم¬اندازهای مرتبط با آن را تشریح، متغیرهای سازمانی و مدیریتی موثر در ایجاد سکوت سازمانی را بیان، مضامین سکوت در سازمان را برشمرده، دلایل بوجود آمدن و پیامدهای ناشی از آن را توصیف نماید.
کلیدواژگان
سکوت سازمانی؛ سکوت مطیع؛ سکوت تدافعی؛ سکوت نوع دوستانه؛ آوای مطیع؛ آوای تدافعی؛ آوای نوع دوستانه
مراجع
1 حسن زارعی متین* فاطمه طاهری** ابوالقاسم سیار (1390) سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها سال 6 (شماره 21), 77-104
2 Hassan Zareematin Fatemeh Taheri Abolghasem Sayyar (2012) Organizational silence: concepts, antecedents, and consequences volume 6 (number 21), 77-104



طبقه بندی: عامل های موثر در بهره وری سازمان،
برچسب ها: سكوت سازمانی، مدیریت، سازمان، مدیریت منابع انسانی،

تاریخ : 20 دی 92 | 16:12 | نویسنده : شمسی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.