تبلیغات
مـــــدیـــــــــریت دولتـــــــــــــی - واژه و مفهوم كایزن

واژه كایزن چیست ؟ وقتی از واژه کیفیت استفاده می شود ، معمولاً محصول یا خدمتی را در نظر میگیریم که یا انتظارات ما را برآورده میسازد یا از آنها پیش می افتد. این انتظارات بر مبنای استفاده مورد نظر میباشد .

 

کیفیت طبق نظر پرفسور جوران ، دارای دو مفهوم مکمل است :

اول : کیفیت یعنی وجود ویژگی هایی در محصول ( ویژگی های کیفیت ) که نیازهای مشتری را پاسخ دهد و لذا موجب رضایت مشتری گردد . هدف کیفیت بالاتر ، ایجاد رضایت بیشتر مشتری و انتظار درآمد بیشتر است . ایجاد ویژگی های بیشتر و بهتر کیفیت مستلزم سرمایه گذاری و افزایش هزینه است ، لذا از این زاویه کیفیت بالاتر هزینه بردار است برای درآمد بیشتر . در اینجا کیفیت با درآمد مربوط است .

دوم : کیفیت یعنی عدم عیب و خطا . عیب و خطا موجب ضایعات ، تعمیرات ، دوباره کاری ، محصول مرجوع ، نارضایتی مشتری ، شکایت ، جریمه و از دست دادن مشتری می گردد و همه اینها هزینه آور هستند . بدین ترتیب کیفیت بالاتر حاوی عیب و خطای کمتر و لذا هزینه کمتر است . در اینجا کیفیت با هزینه مربوط است .

دکتر ادوارد دمینگ در کتاب « خروج از بحران » خود این چنین از کیفیت صحبت می کند :

« کیفیت فقط می تواند بر اساس عوامل آن تعیین گردد . چه کسی قاضی کیفیت است ؟ از نظر یک کارگر خط تولید ، او هنگامی کیفیت را تولید می کند که بتواند به کارش اقدام کند . کیفیت سطح پائین به نظر او از دست دادن سرمایه و حتی شغل می باشد . کیفیت سطح بالا نیز به نظر او حفظ سرمایه سازمان است . »

 دمینگ تا آنجا پیش می رود که ادعا می کند کیفیت معیارهای متفاوتی دارد و این معیارها دائماٌ در حال تغییر هستند. افراد مختلف به معیارهای مختلف به طور متفاوتی ارزش می گذارند و به همین علت ، اندازه گیری اولویت های مشتری و بازنگری ادواری در این اندازه گیریها برای موفقیت در رقابت بسیار مهم است .

کاراورا ایشی کاوا کیفیت را این گونه تعریف می کند : کیفیت عبارتست از مدیریتی که در آن :

-         اهداف بلندمدت سازمان به صورت اهداف کیفیتی تعریف شود .

-         تضمین کیفیت از محصول و تولیدگرایی به مشتری گرایی سوق داده شود .

-         ارتباطات تمامی کارکنان با همدیگر همانند ارتباط شان با مشتری باشد و همدیگر را رقیب و حریف قلمداد نکنند.

-         صحبت درباره کیفیت با اطلاعات و واقعیت ها همراه باشد .

-         مدیریت کارا و منظم در سازمان حاکم باشد .

-         به حقوق افراد و دموکراسی صنعتی احترام گذاشته شود .

 در کلام آخر کیفیت عبارتست از :

-         مناسب بودن برای هدف .

-         کار درست را بار اول درست انجام دادن و بار دوم بهتر از بار اول انجام دادن .

-         کیفیت یک برنامه یا درمان موقت نیست بلکه یک فرآیند است .

      -    کیفیت یک سفر مداوم به سوی تعالی است




طبقه بندی: مدیریت بر مبنای هدف و عملكرد،
برچسب ها: كایزن، دموكراسی، ارتباطات، محصول، خروج از بحران،

تاریخ : 3 آذر 92 | 21:14 | نویسنده : شمسی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.