تبلیغات
مـــــدیـــــــــریت دولتـــــــــــــی - برندسازی
آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که بسته بندی، رنگ،رایحه و بو، و اندازه و یا حتی صدای استفاده از محصول می تواند برانگیزاننده نوعی احساس در مشتری و یا حتی مردم به طور عام باشد؟

آنچه که در این مطلب تلاش می شود تا تبیین شود، به کار گرفتن احساس و هیجان ناشی از مواجه شدن با محصولات مختلف است که غالباً مشتری از بیان آن در پرسشنامه های تحقیقاتی، ناتوان می باشد.

بروز این ویژگی در محصولات موجب ایجاد تمایز در یک زمینه می گردد.

شاید محصول لامپ بتواند مثال خوبی برای تفهیم موضوع باشد:

لامپ سفید یا بی رنگ :     روشنائی و امنیت

لامپ رنگی                 :      جشن و سرور

لامپ کوچک و قرمز    :       خواب و آسایش

لامپ کم مصرف         :       صرفه جوئی

لامپ مدادی               :       فروشگاهها، ویترین ها ، خرید

لامپ با نور بنفش        :      پزشکی ، بهداشتی و ...

مثال تکمیلی برای این منظور می تواند مقاله ای باشد که اخیراً تحت عنوان "حس و هیجان رمز موفقیت بازاریابهای المپیک" در وال استریت ژورنال به چاپ رسید. نویسنده مقاله مذکور اعلام می نماید که مراسمی نظیر المپیک بدون شباهت به جام جهانی یا ...، بهترین زمینه برای بیان احساسات است ؛ عصبانی های متعجب، قهرمانهای مبهوت، غرور، نا امیدی، و یا حتی برندگان ظاهراً بازنده که این آخری اشاره به دونده ای دارد که در دو ماراتن صدمه دید ولی با اینکه برندگان مسابقه به خط پایان رسیده بودند، باز هم دست از تلاش برنداشت و علیرغم چند ساعت تاخیر، نهایتاً خود را به خط پایان رسانید و شدیداً مورد تشویق قرار گرفت.

بنابراین فکر می کنید بتوانید نوعی احساس خاص را با ابزارهای بسته بندی، رنگ، رایحه و بو، اندازه، و صدا به عنوان عامل تهییج ، به مشتریان خود انتقال دهید؟ برای نیل به چنین مقصودی بد نیست به موارد زیر توجه فرمائید:

1-       به بخش بندی مشتریان خود با دقت و تامل بیندیشید.

بخش بندی خوب، رفتارها را به درستی منعکس می نماید – به یاد داشته باشید حتی مشتریانی که به لحاظ جمعیت شناختی به یکدیگر شباهت دارند می توانند در رفتار و اولویت بندی های خویش متفاوت باشند.

2-      بایستی به شرایط مشتریان عمیقاً توجه نمائید.

شرایطی که مشتری با محصول شما مواجه می گردد، بسیار مهم است. در اذهان مشتریان چه می گذرد؟ مشتریان نگران چه چیز هستند؟ مشتریان منتظر چه چیز هستند؟ آیا ممکن است فارغ از تمامی تلاشهائی که برای آنها انجام داده اید، تا از شما خرید کنند باز هم فعالیت دیگری را ترجیح دهند؟

3-      توجه داشته باشید احساسی را که بر می انگیزانید ناقض قواعد قانونی و حقوقی نباشد.

با همکاران تان در مورد حس ناشی از مواجه شدن با محصولی که عرضه می نمائید، گفتگو کنید تا نهایتاً تهییج کننده احساساتی باشید که برای آن برنامه ریزی کرده اید.

4-      اجراء و کنترل

    نمونه را بر روی نمایندگان بخش های مشتریان تجربه کنید و رفتار آنان را به دقت مشاهده نمائید. توجه داشته باشید که مشاهده قطعاً رمز و کلید درک مشتریان است، زیرا مشتریان اغلب نمی خواهند – یا نمی توانند – به شما در مورد انگیزه عملکرد و رفتار خود توضیح دهند.

بنا براین آیا می توانید بگوئید چه عوامل بر انگیزاننده و تهییج کننده ای در محصولاتی که عرضه می کنید، وجود دارد؟

منبع : Harvard Business Publishing  

 




طبقه بندی: مهارت های مدیریتی،

تاریخ : 6 مهر 92 | 22:44 | نویسنده : شمسی زاده | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.